SNART DAX

Hej...........
Nu är det snart dags att ta en tur till Askersund
och min fiskare för att inhandla Vätterns röda guld



Jag köper levande kräftor, som jag åker hem och lägger i badkaret, man behöver
inte tvätta dessa kräftor för de är så rena och fina.............................

Jag brukar köpa 5 kilo men jag tror att jag ska köpa lite mera i år, finns det något
godare skaldjur.......Jag älskar räkor, kräftor och hummrar...........Ostron sniglar o.dyl
äter jag bara inte fy fan vad äckligt skiten lever ju när man sväljer..................



Sedan ska de kokas under högtidliga former..........Vi har en stor sylt kittel
som vi kokar upp med vatten, salt, dillkronor,socker och pilsner.............
Sedan har jag en mindre gryta med kokande vatten, där jag släpper ner
kräftorna,  och vattnet måste vara kokande så att de dör med en gång..
Sedan lyfter jag över de små liven i stora syltkitteln och där får de koka
ca 5 min........Sedan ställer jag ut dom på altan och där får de stå över
natten för att provsmakas dagen efter Gott...Gott.............

Vi har börjat att äta kräftor och Västerbottenpaj på Trettonhelgen det är
så himla gott efter all tung Julmat.......Det har blivit en tradition.................

Nu ska jag gå och laga en pasta sås med räkor..............
Vill ni ha receptet kommer det här......_till 2 pers....._

             300 g räkor
            1 liten lök
            1 tsk olja (sesamolja)
            1 msk tomatpure
             1/2 tsk ingefära
            1/2 tsk curry
            1-2 vitlöksklyftor
            1/3 fiskbuljongtärning  
            2-3 msk Tai Sweet Chilisås
            2 dl matlagningsyoghurt
            2 msk vetemjöl
            2 dl vatten.........

Hacka löken och fräs den i oljan tillsammans med
tomatpure, ingefära, curry och pressad vitlök, en kort
stund.  Tillsätt vatten, buljongtärning och sweetchilisås.
Låt koka samman, men se till att löken behåller sin krispighet.
Rör ner vetemjölet i yoghurten och tillsätt. Låt sjuda någon minut.
Tillsätt de skalade räkorna och låt dem bli varma...
Serveras med favoritpastan............

                             Smaklig Måltid........


Kommentarer
Postat av: Anonym

Måste jag prova är säkert jättegott.Tack

2009-08-03 @ 17:08:41
Postat av: Anita

Hej... Ja den är god jag häller på extra sweetchilisås, då blir det lite mera drag i den



Anita.........

2009-08-03 @ 19:13:37
URL: http://lekebergsbo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0