BRÖDRECEPT

Hej.............

Nu har jag krypit upp från sjuksängen för att ge er
receptet på brödet som jag gjorde i går.................

Det här behöver du:
1/2  pkt jäst
6 dl vatten (37 grader)
5 dl durumvetemjöl
5 dl vetemjöl
1/2 dl olivolja
1 tsk flingsalt
1 krm nymalen grov svartpeppar

Fyllning:
2oo gram soltorkade tomater i olja (finhaclade)
2 msk kapris (finhackade)
2 rivna vitlöksklyftor
1 förp. fetaost

Ljumma vattnet till 37 grader.....Smula ner jästen i degbunken.....
slå på vattnet och rör ut jästen.....Tillsätt nästan allt mjölet, oljan
och kryddorna.....Arbeta ihop degen så den blir smidig..........Låt
jäsa under bakduk i 25 min......Slå ut luften ur degen och arbeta
ihop den smidigt igen.......Tillsätt mera mjöl om det behövs..........
Kavla ut degen till en lång rektangel ca: 20x50  cm och ca:0,5 cm tjock
Bred på fyllningen och rulla ihop till en längd........Lägg över på smord
plåt och forma den till en ring med skarven nedåt........................
Grädda ca: 40-45 min i 175 grader..................



Fyllningen:

Finhacka de soltorkade tomaterna....riv vitlöken.......finhacka kaprisen
Blanda med lite av oljan från de soltorkade tomaterna........Bred fyllningen
över den utkavlade degen och smula fetaosten över..........rulla ihop..........

Jag hade i mozzarella ost i också, man kan ju ta det man har hemma
Nästa gång ska jag nog ha i västerbottenost, vitlök och baslika.........
Och göra 2 runda bröd istället................................



Hoppas att det smakar...............
Kram Anita.................

Kommentarer
Postat av: Madde

Tack snälla rara du för receptet...

Krya på dig gumman!

Bamsekram Madde

2009-08-18 @ 13:54:20
URL: http://qwarforth.blogg.se/
Postat av: Anita

Hej glada Madde.....Jag tror jag överlever min sjukdom denna gången också.....

Kram Anita..........

2009-08-18 @ 15:05:36
URL: http://lekebergsbo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0