Tranedagen

 
Den 25 mars är mer känd i våra trakter som Tran(e)dagen.
Det är en sed som har en mycket lokal prägel och förknippas
med sydöstra Småland, Öland och Blekinge............
 
 
 Jag hade nästan glömt bort tranedagen......men på kvällen
 
 innan den 25 hängde vi alltid upp en strumpa på sängen
 
när jag var barn och på morgon låg det alltid godis i
 
strumpan.....och jag har gjort likadant för mina barn
 
när de var små...och det var ju ett tag sedan de var
 
små...så det är ju inte underligt att man glömmer
 
men i går när jag var inne och läste Barometern
 
som då hade en artikel om Tranedagen kom jag
 
ihåg det.....undrar just om pojkarna kommer ihåg........
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0