ECO- Drivning.......

       

Körsätt

Ett ändrat körbeteende gör att du kan spara upp till 20 procent i bränsleförbrukning.

Här följer några exempel på hur du kör smartare:

  • Kör på ettans växel max 2 billängder och växla sedan upp
  • Växla upp istället för att ligga kvar på låg växel
  • Hoppa över växlar
  • Släpp gasen i tid
  • Gasa inte i onödan
  • Undvik stopp
  • Undvik att frikoppla tidigt för att stanna
  • Accelerera bestämt och raskt
  • Undvik att gå ner i ettans växel vid korsningar
  • Nyttja motorbroms
  • Undvik så kallad "spillgas" (gasa i onödan) 
  • Använd så hög växel som möjligt
  • Lyft blicken och planera din körning
  • Kör klokt i med och motlut
               GodMorgon...........
Ja då har jag varit ute och kört EKO ...........
i går var vi på teori och i dag var det
dags för att köra......det var Nina och
jag och en bilskollärare från Laxå......
och vi körde nog rätt ok.....fast visst
känns det att man tog körkort i början
på 70-talet.......han tyckte b.la att jag
hade lite dålig fattning på ratten.....typ
att köra med en tumme tyckte han inte
var så bra......men jag tog åt mig av
kritiken och nästa varv höll jag i tio i
två som jag fick lära mig på körskolan,
men skit också det var ju fel det med,
nej nu ska man hålla kvart i tre......
bara för att krockkudden sitter i ratten
och det är många förare som blivit
skadade med brutna handleder när
krockkudden har löst ut.....alltid lär
man sig något....men det var rätt skoj
men fy vad det är svårt att hålla 40 km
nu i samhället, där det förrut varit 50 km
Nu blir det en vovve promenad, sedan
väntar två jobbarnätter........A..............
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mariana

Rallybrud som Du är så är det klart att Du kklarade det där galant! :)
Kram <3

2012-10-25 @ 08:34:12
Postat av: Anita

Hej Mariana..<3..galant och galant vet jag inte, men jag fick behålla körkortet som tur var..haha:D
Snart är det söndag och jobbardags med dig..kul..Kram <3

2012-10-26 @ 15:38:37
URL: http://lekebergsbo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0